Trasa Łódź – Warszawa jest pierwszą, na której PKP Intercity wyprzedzająco przygotowują się do utrudnień na równoległej drodze. Jeszcze przed ogłoszeniem przetargu na poszerzanie autostrady A2 przewoźnik zagęścił rozkład jazdy i wprowadził dodatkowe udogodnienia dla podróżnych. Podobnych kroków należy się spodziewać w przyszłości w innych relacjach, w których przepustowość sieci drogowej będzie tymczasowo ograniczana.
Na linii Łódź – Warszawa PKP Intercity oraz Ministerstwo Infrastruktury już dziś obserwują wyraźny trend wzrostu frekwencji. – W liczbach bezwzględnych przyrost jest największy w kraju – podkreśla wiceminister Piotr Malepszak. W ujęciu kwartał do kwartału liczba pasażerów wzrosła o 25%, a w liczbach bezwzględnych wzrost jest najwyższy w całym kraju. Wyniki przewozowe byłyby jeszcze lepsze, gdyby nie regres spowodowany pandemią COVID-19 i
lockdownem wprowadzonym w celu jej przeciwdziałania. – Dopiero w tym roku przekroczymy wyniki z najlepszego jak dotąd 2019 r. – zapowiada wiceszef MI.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski wspomniał też o sukcesie, jakim było doprowadzenie do
pełnego wzajemnego honorowania biletów trzech przewoźników obsługujących trasę Łódź – Warszawa (oprócz PKP Intercity są nimi Polregio i ŁKA). Z punktu widzenia pasażera działanie systemu ma być niezauważalne – wszelkich rozliczeń dokonują między sobą przewoźnicy.
– Już w grudniu ubiegłego roku zwiększyliśmy ofertę pociągów Łódź – Warszawa. W godzinach szczytu porannego i popołudniowego jeżdżą one co 30 minut. Chcemy budować jak najmocniejszą pozycje na linii łódzkiej. Będzie to dobry prognostyk dla uruchamiania w przyszłości przewozów
już po linii KDP – podkreślił prezes. Przewoźnik chce zwiększać potencjał już teraz – tym bardziej, że
zbliża się poszerzenie autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa (przetarg ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych dwóch miesięcy). – Oferta w kierunku Łodzi powinna więc być coraz lepsza. W tym właśnie kierunku idziemy – podsumował.
Wspomniane poszerzenie z jednej strony zachęci podróżnych do wyboru samochodu na tej trasie, z drugiej jednak na etapie prac budowlanych (kilka lat) będzie wiązało się z dużymi utrudnieniami. W tym właśnie przewoźnik upatruje szansy dla siebie. – Będziemy alternatywą podczas rozbudowy autostrady – zapowiada Malepszak. Po przeprowadzonej w latach 2006-2008 (odcinek Łódź Widzew – Skierniewice) i 2012-2015 (Skierniewice – Warszawa Zachodnia) modernizacji linie kolejowe 1 i 17 między metropoliami są w bardzo dobrym stanie, co zwiększa szanse kolei. Podobna taktyka – wyprzedzające zapewnianie kolejowej alternatywy w czasie utrudnień – ma zostać zastosowana także na innych relacjach, w których drogi równoległe do linii kolejowych będą w przyszłości remontowane lub rozbudowywane. Jedna z relacji, w których PKP Intercity chcą przejąć potoki pasażerskie z dróg (w tym przypadku – bardziej z połączeń autokarowych, niż z samochodów), to Kraków – Lipsk.
W ocenie przewoźnika Łódź już dziś jest „jednym z lepiej skomunikowanych miast w Polsce”. Przy zmianie rozkładu jazdy w grudniu otrzyma pierwsze od 20 lat bezpośrednie, stałe
połączenie międzynarodowe – do Berlina.